Friday, June 25, 2010

Tren tergelincir di Bangsar...

Semalam (24hb Jun 2010) tepat pukul 7.30 malam, tren komuter tergelincir di Bangasar. Kebetulan kawan aku si apan a.k.a Siti ada kat dalam tu. Pastu lak si agon pon ada sama. Masa kejadian, minah tu sempat tepon aku n bagitau yang tren terbalik. Aku yang tak bape paham sbb aku dgr suara orang bising. Aku ingatkan kawan aku ni tersepit di antara manusia-manusia yang nak naik komuter. Rupa2nye mmg minah tu tersepit di antara manusia yang nak melarikan diri keluar dari komuter.

Aku riso gilas kat minah ni. Yela masa kejadian dia col aku n bagitau peristiwa yang terjadi kat dia. Aku pon kaget la. Si ataw plak tunjuk macho dia walaupon aku tau dia risokan kawan kitaorg yang sorg nie. Lebey kurang setgh jam kemudian, dia col aku n aku pon cakap nak amik dia kat KL. Aku pon bersiap2 la ngan ataw tuk amik minah sorg nie. Riso gilas beb. Ye la kawan kita naik tren yang terbalik walaupun keadaan sebenar adalah tergelincir.

Dalam kecoh2 tuk g amik si apan, minah tu sempat sms aku tuk amik kucing dia kat Klinik Verterinar. Kitaorg risokan dia n dia risokan kucing dia...apan oh apan... Kalo kitaorg kuar g KL dalam kul 8 mesti jem gilas babas la. Aku pon makan dulu. Ye la isi pewot dulu walaupon ati riso mengenangkan kawan terkontang kanting kat KL. Pas makan, aku pon amik si baby kat Klinik. Sian baby sbb kene kembiri a.k.a mandulkan..hehehe.. Pas anto baby balik rumah, aku amik ataw n terus kami ke KL tuk amik si apan nie.

Ataw pon bawak kete ngan laju tapi berhati2. Ye la kang tak pasal2 ada lak kejadian len berlaku. Apan pon mesej aku yang dia ada kat Jejantas n kitaorg pon amik dia kat sana. Masa minah tu masuk kete, aku tgk minah tu cam trauma aje. Pas dia tarik nafas n kitaorg pon suruh dia cite camne kejadian tu berlaku.

Apan pon cite, rupanye tren overloaded. Ye la satu2 pengangkutan yang MESTI naik tuk balik rumah. Lagi satu, tren tu delay...tu yang menyebabkan overloaded. Bila dah terlebey muatan, paham aje la..tergelincir la tren tu. Dia cakap masa tren tu dah tergelincir, semua orang dalam tren menjerit mencari pintu kuar. Pastu plak nampak lighting (litar pintas) kat dalam tren. Kalo tak kene gaya, mmg boleh meletup la tren tu semlm. Kalo ramai yang mati, confirm ar KTM kene jawap ngan semua orang. Semua berlari ke pintu tuk kuar dari tren tu. Sib baik ada gak yang perkasa dalam tren n satu pintu berjaya di buka. Tak kira bangsa n agama (1 Malaysia la katakan) melompat kuar dari tren, Takut tren tu meletup. Yang mengandung pon sama melompat kuar. Masa minah tu cite, aku tak dapat bayangkan camne la keadaan masa tu. Mesti kecoh abis la. Dia pk kalo meletup tren tu, confirm mati ar dia.

Kitaorg tanya la yang dia ok tak. Dia kata ok. Kitaorg siap suggest kan tuk dia cuti ari ni. Mmg la dia tak injured bahagian luaran tapi dalaman sapa tau. Tapi minah tu nak g keje gak. Ye la bila dah bekerja, everything have to finish on time. Dia kata dia tak siap lagi keje n kene g keje gak. Kitaorg tak leh wat apa sbb tuan punya badan dah kata gitu. Tapi kitaorg bawak gak minah tu ke Klinik takut2 kalo ada kecederaan dalaman. Alhamdullillah dia sihat waalafiat. Dokter siap bagi MC sbb takut emosinya tak ok. Last2, dia g gak keje ari ni tp lewat sket la. Aku siap bagitau kalo dia sakit, better balik rumah. Minah tu bukan sihat sangat pon.

Ni aje yang leh aku tulis tuk ari nie. Tapi kejadian ni mmg dasat wei. Kalo sesapa kene tempat si apan tu mmg tak tau nak cakap apa. Komuter pon satu hal gak mmg the WORST transportation in Malaysia. Leh tak kalo dia upgrade cket service dia.

Nnt kalo ada cite sensasi aku titipkan lagi di blog aku ni walaupon skrg aku bz ngan keje keje keje n keje....

Adios n wassalam.....

No comments:

Post a Comment